MENU
Facebook Twitter Facebook Katalogs
L A T V I J A    2 0 2 2    -    K U L T Ū R A S    D Z Ī V E S    A P S K A T S

Izdevniecības “Erased Tapes” mūziķi viesosies Ventspilī, koncertzālē “Latvija”

Sestdien, 28. augustā, Ventspilī, koncertzālē “Latvija” viesosies pazīstamās izdevniecības “Erased Tapes” pārstāvētie mūziķi – dziedātāja Hatis Noit, mūziķis un dziesmu autors Daglass Dērs (Douglas Dare), kā arī pianists Ļubomirs Meļņiks (Lubomyr Melnyk).

Lai arī katrs no mūziķiem dažādos laikos un dažādās Latvijas koncertvietās jau paviesojušies, šis būs viens no retajiem vakariem, kad britu izdevniecību “Erased Tapes” vienā koncertā pārstāvēs trīs spilgtu mākslinieku priekšnesumi.

Koncerta pirmajā daļā uzstāsies japāņu izcelsmes dziedātāja Hatis Noit. Hokaido salas Širetoko pussalā dzimušās mākslinieces mūzikā sadzīvo Rietumu klasiskā un japāņu tautas mūzika ar dabas skaņām, gagaku jeb japāņu klasiskajā un opermūzikā rodamā iedvesma ar bulgāru un gregoriāņu dziedājumiem, kā arī atsauce uz avangarda un populāro mūziku. To apliecna ne tikai Hatis Noit koncertuzstāšanās, bet arī līdz šim klajā nākušie ieraksti. Piemēram, plati “Illogical Dance” Mērija Anne Hobsa (Mary Anne Hobbs) nodēvējusi par “nudien neparastu, izsmalcinātu darbu” un iekļāvusi sava autorraidījuma “BBC Radio” aktīvā rotācijā. Ventspils koncerta apmeklētāji būs liecinieki programmai, kuras lielu daļu veidos materiāls no ilgi gaidītā turpinājuma – nākošgad klajā nākošās jaunās plates.

“Cilvēka balss ir senākais un svarīgākais mums zināmais, reizē arī iedarbīgākais instruments. Es to izmantoju, lai stāstītu par dabas skaņām, par valodu, kurai nav loģikas. Tā veidojas skaista saruna, ko neierobežo vārdi kā cilvēku savstarpējā saziņā. Gribu, lai mana mūzika neļauj par to aizmirst,” teikusi pati mūziķe un to apliecina viņas kompozīcijas. Tās ir kā improvizētu vokālo partiju vairāki slāņi bez vārdiem, bez t. s. “sempliem” jeb iepriekš ierakstītu skaņu vai muzikālu frāžu fragmentiem. Lapu čaboņu atgādinošās skaņas ir mūziķes balss saišu radītas.

Mūziķis un dziesmu autors Daglass Dērs uzaudzis mazā piekrastes pilsētiņā Bridportā, Anglijas dienvidrietumos. Viņa māte ir klavierspēles skolotāja un allaž centusies instrumenta apguvei pievērst arī dēlu. Dērs komponēt sācis pavisam agrā vecumā, taču dziesmu rakstīšanai pievērsies vien 2008. gadā, studējot Liverpūles Universitātē. Viņa uz klavierēm spēlētās dziesmas un vokāls drīz vien izpelnījās salīdzinājumu ar Tomu Jorku (Thom Yorke) un Džeimsu Bleiku (James Blake). Pēc neilga laika par Dēru ieinteresējās Londonas izdevniecība “Erased Tapes”, kas specializējas avangarda un jaunās klaviermūzikas izdošanā un popularizēšanā. 2013. gadā tiek parakstīts līgums ar minēto izdevniecību, un dienasgaismu ierauga Dēra debijas albums “Seven Hours”. Tam seko plaša turneja kopā ar domu un izdevniecības biedru Oulavūru Arnaldsu (Ólafur Arnalds), bet 2014. gadā kopā ar producentu un bundzinieku Fabianu Prinnu (Fabian Prynn) top Dēra desmit dziesmu apkopojums debijas albumā “Whelm”. Pagājušogad publicētā plate “Milkteeth” ir, iespējams, personīgākais un atkailinātākais mūziķa veikums, kas piešķir balsi un sniedz patvērumu ikvienam, kurš jebkad juties neparasts un nevietā.

Ukraiņu izcelsmes pianists un t. s. “nepārtrauktās mūzikas” adepts Ļubomirs Meļņiks Latvijā viesojies vairākkārt. Arī Ventspilī, īsi pēc koncertzāles “Latvija” atklāšanas 2019. gada vasarā viņš sniedza koncertu uz Dāvida Kļaviņa instrumenta “470i”. Ar apbrīnojamu aizrautību un neatlaidību, kas brīžiem robežojas ar apsēstību, jau kopš 1968. gada Ļubomirs Meļņiks pārstāv un aizstāv savu klaviermūzikas valodu, kuras plūdums, šķiet, nekad neapraujas un nepārtrūkst. Vienlīdz lielu vērību pievēršot gan instrumenta skanējumam, gan harmonijām un melodismam. Virtuozā klavierspēles tehnika ļauj radīt virstoņus, kas jaucas savā starpā, saduras un brīžiem pat veido jaunas melodijas. Tādējādi sākotnējā kompozīcija ir pārvērtusies līdz nepazīšanai. Lai arī būdams pazīstamāko minimālistu laikabiedrs, vēl salīdzinoši nesenā pagātnē Meļņiks tika uzskatīt par vienu no nenovērtētākajiem māksliniekiem. Nu tas ir mainījies un viņa klavierspēli dzird arvien biežāk, arvien lielākās koncertzālēs. Mākslinieka iepriekšējās viesošanās reizēs gan Rīgā, gan Durbes luterāņu baznīcā, gan Ventspilī, koncertzālē “Latvija” klausītāju rindas allaž bijušas pilnas.

Biļetes uz “Erased Tapes” mākslinieku koncertu no 3. augusta nopērkamas “Biļešu Paradīze” tirdzniecības tīklā. Pārdošanā ierobežots skaits biļešu.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *